Dr Xavier Jayakumar mengucapkan tahniah kepada Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat, Dr Syed Husin Ali dan S Ramakrishnan kerana dipilih oleh Dewan Negeri Selangor sebagai Senator mewakili Selangor dalam Dewan Negara selama tiga tahun.

Dengan kelayakan akademik dan pengalaman sosial yang memadai, kedua-dua Senator baru itu akan dapat mempertingkatkan peranan Dewan Negara dalam memastikan keutuhan Parlimen sebagai institusi penggubal undang-undang.



Pemilihan telah dibuat secara undian di mana Dr Syed Husin mendapat undian 32 bersetuju, 3 tidak mengundi
dan 20 tidak hadir; manakala S Ramakrishnan mendapat undian 32 bersetuju, 2 tidak bersetuju, 1 tidak mengundi dan 20 tidak hadir.

Dr Syed Husin Ali yang memperoleh Ijazah Kedoktoran dari London School of Economics and Political Science pada tahun 1972 adalah merupakan Profesor di Pembangunan Manusia(1982-1986) dan Jabatan Antropologi dan Sosiologi (1986-1990) di Universiti Malaya.

Sepanjang tempoh perkhidmatan di Universiti Malaya, beliau turut dilantik sebagai Ahli Senat pada 1981-1990 dan Ahli Majlis pada tahun 1986-1990. Dr Syed Husin Ali juga adalah Presiden Malaysian Social Science Association pada tahun 1981-1990.

Di peringkat antarabangsa, beliau turut menyumbangkan kepakaran di dalam pelbagai bidang untuk UNESCO, ECAFE dan UNU.

Beliau yang pernah ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri selama lapan tahun merupakan ahli pengasas SUARAM dan pernah memegang jawatan sebagai Presiden Parti Rakyat Malaysia pada tahun 1990-2001, dan kini merupakan Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat.

S Ramakrishnan pula merupakan salah seorang ahli Chartered Institute of Management Accountant(ACMA) U.K. yang mempunyai Ijazah Sarjana dalam Pengurusan Perniagaan serta dalam proses terakhir melengkapkan Ijazah Kedoktoran dalam bidang kewangan.

Beliau yang menjadi ahli DAP sejak tahun 2000 kini berkhidmat sebagai pensyarah di Kolej Metropolitan dan ahli majlis MBPJ mulai Jun 2008.

0 comments:

top