Ahli EXCO Kerajaan Negeri Selangor, YB Dr. Xavier Jayakumar yang juga Adun Seri Andalas telah turun padang melawat kawasan yang dinaiki air sekitar kawasan perumahan di  Kampung Jawa yang terletak di bawah Dun Seri Andalas pada 02 November 2012 yang lalu.

 Beliau kemudiannya menziarahi kawasan yang dinaiki air di Bandar Puteri dan kawasan berdekatan.

Ini berikutan hujan lebat turun beberapa hari menyebabkan hampir seluruh kawasan Taman Sentosa, Kampung Jawa, Kg. Johan Setia, Bandar Puteri dan kawasan sekitarnya dinaiki air untuk beberapa hari.

Ekoran hujan terus turun pada hari hari berikutnya menyebabkan air banjir mengambil masa untuk surut.  

Semasa lawatan tersebut lebih 3,000 paket roti canai dan nasi lemak telah diagih-agihkan dari rumah ke rumah kepada mangsa-mangsa banjir selama 3 hari berturut-turut di kawasan-kawasan terlibat.

Pada sebelah malam 03 November 2012, beliau telah melawat Jalan Abdul Hamid 17, Taman Sentosa dan terlibat sama memantau kerja-kerja mengorek dan melebarkan parit tambahan menggunakan mesin jengkaut (excavator)  bagi memudahkan laluan air banjir yang semakin naik di kawasan tersebut.  

Ujar Dr. Xavier hujan yang turun lebat mencurah-curah di sebelah petang untuk beberapa hari telah menyebabakan air naik dengan pantas di kawasan-kawasan terlibat. Ini ditambah dengan sistem perparitan yang tidak sistematik memandangkan parit dan longkang yang ada di Taman Sentosa telah dibina lebih 25 tahun yang lalu tidak dapat menampung air hujan yang banyak dalam satu-satu masa.    

Ujarnya lagi Kerajaan Negeri telah merancang untuk membina sebuah kolam takungan banjir ( flood retention pond) seluas 19 ekar di
Taman Botanik (yang terletak berhampiran) untuk mengatasi masalah banjir yang telah lama berlarutan.

Kerja-kerja pembinaan  dijangka dimulakan dalam beberapa bulan lagi dan siap dipertengahan tahun hadapan.

Dengan pembinaan kolam takungan tersebut ianya dapat menyelesaikan hampir keseluruhan masalah banjir di kawasan Taman Sri Sentosa, Bandar Puteri, Kg. Jawa dan kawasan sekitanya.












0 comments:

top