Kerajaan Sekat Media Lapor 'Barang Naik'

Semua media kawalan kerajaan diingatkan supaya tidak mengaitkan kenaikan 5-1 kepada perkataan seperti "barang naik" dan "penjimatan kerajaan" dalam laporan mereka.

Portal Malaysiakini melaporkan arahan itu dikeluarkan dalam satu taklimat di Pejabat Perdana Menteri di Putrajaya petang semalam.

Arahan ini dikeluarkan bagi mengelakkan kecaman rakyat terhadap pemotongan subsidi dan lonjakan harga gula dan bahan bakar yang diumumkan kerajaan, kelmarin.

Tidak seperti tahun-tahun sebelum ini, kenaikan harga barangan kali ini dirancang dengan teliti lengkap dengan strategi media yang teratur bagi membendung kemarahan rakyat apabila harga bahan bakar, gula dan gas dinaikkan serentak.

Di taklimat itu, media diberitahu supaya menggunakan takrif kompleks seperti "pelarasan harga" atau "rasionalisasi subsidi" menggantikan "barang naik" dan "penjimatan kerajaan".

Perkataan "jimat" itu perlu dielak supaya rakyat tidak menyoal kemana penjimatan itu akan dibelanjakan, dan media diminta menumpukan kepada aspek mengurangkan perbelanjaan.

Alasan menangani defisit, pembanteran penyeludupan, serta menggalakkan kehidupan sihat melalui pengurangan kadar ambilan gula diberi keutamaan. Media juga diingatkan untuk tidak membuat tinjauan rambang, dan menghubungi badan-badan bukan kerajaan dan persatuan pengguna yang mesra pemerintah.

Bahkan puji-pujian kepada keberanian Presiden Umno Najib Abdul Razak mengurangkan subsidi juga antara cadangan yang diutarakan dalam taklimat kepada pengarang-pengarang media semalam.

Malaysiakini melaporkan walaupun taklimat diberi pada jam 4 petang, mereka diarahkan supaya mematuhi sekatan ini sehingga kerajaan mengeluarkan kenyataan rasmi pada jam 8 malam.

Sumber: TVSelangor

0 comments:

top