Kerajaan Negeri Selangor telah meluluskan 391 hak milik tanah untuk rumah ibadat di seluruh Selangor.

Exco Kesihatan, Pekerja Ladang, Kemiskinan dan Kerajaan Prihatin, Dr xavier Jayakumar menyatakan kerajaan Pakatan Rakyat telah meluluskan sebanyak 86 hak milik tanah rumah ibadat sepanjang 2 tahun pemerintahan di Negeri Selangor.

"Bila PR ambil alih, kita sudah luluskan 86, oleh Jawatan kuasa Hal Ehwal Selain Islam iaitu 42 kuil, 26 tokong, gereja 13, gudwhara 5."

Xavier berkata demikian menjawab soalah ADUN Sekinchan, Ng Suee Lim.

Kelulusan tanah untuk rumah ibadat adalah bagi memastikan rakyat negeri Selangor berbilang bangsa dan agama dapat beribadat dengan selesa dan tenang dalam kepercayaan masing-masing.

Xavier berkata, semua pembinaan tempat ibadat baru tidak perlu melalui oleh Pihak Berkuasa Tempatan kerana kuasa meluluskan diberikan kepada jawatankuasa hal ehwal selain Islam di bawah naungan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

"Pembinaan tempat ibadat baru tak diberi syarat sebab semua permintaan jawatankuasa ibadat. Dah bagi isyarat semua majlis ibadat lulus tanpa mlulus majlis ibadat."

Xavier menerangkan kriteria asas perancangan tempat ibadat bukan islam ialah perancangan rapi untuk tempat, lokasi yang sesuai di tengah-tengah kelompok masyarakat dan penggunaan tanah persekitaran yang harmoni dengan penyediaan zon pemisah sekurang-kurannya 50 meter dari rumah penduduk.


Sumber: TVSelangor

0 comments:

top