PR Turun Setiap Negeri, Bantah Laksana GST

KUALA LUMPUR 28 OKT : Pakatan Rakyat (PR) akan turun ke setiap negeri bagi membantah pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang dibentang dalam Belanjawan Negara 2014, pada 25 Oktober lalu.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, berkata bantahan itu akan dilakukan kerana kerajaan pusat tidak harus melaksanakan GST dalam masa terdekat.

Katanya, rakyat tidak harus dibebankan dengan GST dengan tujuan ‘membayar’ hutang negara yang meningkat setiap tahun dan beliau turut menjangkakan kadar GST akan meningkat kepada lapan peratus, menjelang 2016.

“Ini jenayah dan kamu biarkan ketirisan, rasuah yang perlu ditanggung rakyat. Jadi kami (PR) akan lawan habis-habisan. Bantahan ini juga dilakukan supaya generasi akan datang tidak perlu menanggung hutang negara.

“Saya mahu anak muda bangkit lawan pelaksanaan ini kerana GST adalah satu beban yang terpaksa ditanggung rakyat. GST boleh dilaksanakan jika dilakukan secara telus, namun tidak dalam tempoh terdekat keranaa jenayah rasuah, boros dan ketirisan berleluasa di negara ini.

“Pakatan berpendirian bahawa GST masih belum boleh dilaksanakan dan perlu dikaji sehingga pendapatan rakyat berada pada tahap memuaskan, kutipan cukai pendapatan diperbaiki seluruhnya dan sehingga kedudukan ekonomi lebih memberangsangkan,” katanya dalam perbahasan belanjawan 2014, di Parlimen, hari ini.

Sumber: SelangorKu

0 comments:

top