Golongan Miskin Juga Kena Bayar GST

SHAH ALAM 29 OKT : Pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) bakal memberi kesan negatif kepada golongan miskin yang terpaksa membayarnya apabila mula dilaksanakan, bermula 1 April 2015.

Mantan Penolong Gabenor Bank Negara Malaysia, Dr Rosli Yaakop, berkata kesan GST itu menyeluruh dan memberikan kesan keada semua rantaian ekonomi, sekali gus turut membawa impak kenaikan harga bagi sebahagian besar bahan makanan asas.

“Golongan miskin turut menjadi mangsa GCT kerana terpaksa membayarnya dan ini hanya akan menambahkan beban cukai ke atas semua lapisan rakyat kerana mereka adalah pengguna.

“Walaupun Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, mengumumkan beberapa makanan asas tidak perlu bayar cukai GST tetapi itu bukan jaminan harga barangan terbabit akan kekal,” katanya di dalam portal Harakah daily.

Beliau yang juga pakar ekonomi PAS berkata, pengumuman pelaksanaan GST itu juga sengaja dilakukan pada tempoh yang masih jauh dengan Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

“Barisan Nasional (BN) anggap bila tiba PRU-14, kesan GST yang pada awalnya mengundang kemarahan rakyat akan reda dan mereka akan kembali sokong BN,” katanya.

Dr Rosli berkata, dakwaan Najib kononnya kadar GST Malaysia terendah iaitu pada kadar enam peratus, berbanding Singapura dan Indonesia tidak disokong dengan kenyataan lain.

“Satu fakta yang gagal disebut Najib adalah di Singapura, cukai korporat dan cukai peribadi jauh lebih rendah antara 16 hingga 17 peratus.

“Di Malaysia walaupun diumum turun satu hingga dua peratus tetapi kadar dua cukai itu masih tinggi antara 23 hingga 24 peratus,” katanya.

Sumber: SelangorKu

0 comments:

top