Kochi, India, 9 Januari 2013 - YB Dr Xavier Jayakumar, EXCO Kerajaan Negeri Selangor dan delegasinya telah menghadiri Pravasi Bharatiya Divas di Kochi, India yang berlangsung sejak 7 Januari hingga ke hari ini (9 Januari 2013). 

Pravasi Bharatiya Divas adalah merupakan hari Bukan Permastautin India yang diadakan di India setiap tahun pada 9 Januari untuk meraikan sumbangan Komuniti India luar negara yang telah memberi sumbangan pembangunan kepada negara India.

Hari ini juga diadakan untuk memperingati kedatangan Mahatma Gandhi di India dan Afrika Selatan. Diadakan sejak tahun 2003, acara ini di taja oleh Kementerian Hal Ehwal Luar Negara Kerajaan India, Gabungan Industri India (CII) dan Kementerian Pembangunan Wilayah Utara Timur India. Perayaan diadakan pada 7 hingga 9 Januari setiap tahun. Satu forum berkaitan isu-isu Diaspora India dianjurkan dan Anugerah Pravasi Bharativa Samman akan disampaikan. Pada tahun ini perasmian akan dibuat oleh Perdana Menteri India, Dr Manmohan Singh bersama Presiden Mauritius.

Dalam tiga hari lawatan kerja ke India, YB Dr Xavier Jayakumar dan delegasi sempat membuat lawatan ke bank negara India. Pihak media tempatan India juga telah mengambil kesempatan untuk menemuramah YB Dr Xavier sepanjang beliau berada disana.

Berikut adalah foto-foto sekitar hari menghadiri Pravasi Bharatiya Divas 2013 di Kochi, India:






0 comments:

top