KUALA LUMPUR, 21 Sept — Bajet cadangan Pakatan Rakyat (PR) minggu hadapan akan mengetengahkan perumahan mampu milik, subjek sensitif bagi penduduk kota dan kesatuan sekerja telah meminta Barisan Nasional (BN) untuk bertindak terhadap harga rumah yang semakin meningkat lebih cepat daripada peningkatan tahap pendapatan.

PKR sebelum ini berjanji untuk memotong harga kenderaan, menawarkan pendidikan tinggi percuma dan bergerak pada harga perumahan dilihat sebagai pemanis untuk memenangi lebih banyak sokongan bagi menguasai Putrajaya dalam pilihan raya umum seterusnya yang perlu diadakan menjelang pertengahan 2013.

Pengarah strategi PKR, Rafizi Ramli berkata cadangan bajet PR akan diumumkan pada 24 September oleh ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan akan menangani dua isu yang menyebabkan harga perumahan meningkat.

“Sebab pertama adalah spekulasi. Tidak dinafikan bahawa Barisan Nasional (BN) telah cuba untuk menangani masalah ini dengan mengawal kredit bagi perumahan.

“Akan tetapi ini adalah gaya buku teks dalam menangani isu ini dan sudah terlalu lewat,” kata beliau kepada The Malaysian Insider, dengan menambah sekatan kredit tidak berkesan oleh kerana spekulator tidak lagi mendekati bank untuk dana dan sebaliknya, menggunakan sumber-sumber mereka.

Rafizi berkata terdapat juga keperluan untuk mengawal selia pemaju yang memberi rebat dan diskaun selepas menetapkan harga.

“Mereka (pemaju) memberi rebat dan diskaun yang begitu banyak dan ditolak semua ini, tiba-tiba anda mendapati bahawa rumah itu adalah hanya RM900, 000.

“Tetapi kerana nilai awal adalah satu juta, ia meningkatkan asas untuk harga perumahan, “katanya.

Beliau berkata terdapat banyak “barangan seluk cekal” memerlukan kajian, dan menambah cara BN menagani krisis tidak terperinci dan cukup menyeluruh untuk membendung spekulasi.

“Kerajaan juga telah melepaskan peranan menyediakan perumahan kepada kontraktor swasta, jadi sekarang kita dalam PR perlu melihat cara berbeza untuk mengimbangi bekalan untuk perumahan yang mampu dimiliki,” kata Rafizi, sambil menambah bahawa tidak ada sebab bagi kontraktor untuk membina rumah mampu milik.

Beliau menambah berbeza dengan langkah Putrajaya untuk menjamin bantuan kepada pemilik rumah pertama melalui Skim Rumah Pertamaku yang diumumkan dalam Bajet 2012, PR akan melihat ke dalam meningkatkan bekalan perumahan mampu dimiliki tetapi menambah bahawa isu ini tidak akan diselesaikan dalam sekelip mata.

“Kita tidak akan melihat apa-apa kesan sehingga tahun ketiga kerana masalah ini tidak boleh diselesaikan dengan cepat, walaupun dalam satu atau dua tahun,” kata akauntan terlatih itu sambil menambah ia adalah satu perkara kos dan aliran tunai.

“BN tidak akan mengaku tentang ini, akan tetapi apabila kita keluar dengan dasar, kami akan sentiasa memberi aliran tunai yang betul bersama-sama dengan ia. Jadi, saya boleh memberi jaminan kepada semua orang bahawa pelan adalah kukuh, “kata Rafizi.

Beliau berkata cadangan dalam bajet PR disokong oleh harga latar belakang dan tidak akan termasuk dasar-dasar terdahulu yang dijanjikan oleh pakatan pembangkang itu.

“Tanggungjawab adalah kepada kami bagi membuktikan bahawa rancangan adalah berdaya maju, seperti yang telah dilakukan dengan dasar kenderaan dan juga dengan dasar PTPTN, angka dan aliran tunai yang kita berikan akan seimbang,” kata Rafizi.

Beliau juga membayangkan bahawa pelan perumahan yang mampu dimiliki oleh PR akan menggabungkan pembaharuan yang dilakukan di Pulau Pinang, kerajaan diketuai oleh setiausaha agung DAP, Lim Guan Eng, seorang lagi akauntan terlatih.

“Di Pulau Pinang, mereka sebenarnya telah melakukan beberapa perubahan radikal dalam hal pemilikan dan ini juga akan digabungkan ke dalam dasar perumahan kami.

Pulau Pinang telah melihat ke dalam perkara ini dan tampil dengan beberapa penyelesaian kreatif yang akan dimasukkan ke dalam bajet kita,” tambahnya.

Beliau juga berkata “pencapaian terbesar PR setakat ini” adalah memaksa BN untuk bersaing dasar.

“Orang ramai berhak untuk tahu apa yang boleh ditawarkan oleh kedua-dua belah pihak, dengan membandingkan dan menilai apa yang setiap sisi boleh menguruskan jika diberi jumlah sumber sama.

“Jika PR diberi peluang untuk memerintah, saya yakin bahawa kita boleh melakukan lebih baik daripada BN dalam menguruskan sumber-sumber yang sama,” kata Rafizi.

Walaupun PR memberikan butiran cadangan belanjawan pada 24 September, Perdana Menteri dan Menteri Kewangan Datuk Seri Najib Tun Razak akan membentangkan cadangan Belanjawan 2013 pada 28 September dan dijangka menjadi bajet pilihan raya dengan peruntukan yang lebih untuk kementerian dan orang awam.

Sumber: TheMalaysianInsider

0 comments:

top