SHAH ALAM 09 JULAI : Kerajaan Selangor akan membeli 50 lagi lori kompaktor sampah bagi menganti lori yang usang dan rosak agar sistem kutipan sampah di seluruh negeri dapat terus diperkasakan kata Exco Kerajaan Tempatan, Kajian dan Penyelidikan Ronnie Liu Tian Khiew.

“Kompaktor yang akan dibeli itu sebagai tambahan kepada 50 buah kompaktor yang sudah dibeli baru-baru ini oleh syarikat Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB),” katanya semasa menjawab soalan dari Dr Shafie Abu Bakar (Bangi-Pas).

Jelasnya, pembelian kompaktor baru itu terpaksa dibeli kerana sejak 13 tahun lalu, pentadbiran Umno-BN tak pernah mengantikan kompaktor yang lama.

Ronnie juga membidas Yap Ee Wah (Sungai Pelek-BN) kerana bertanya mengapa kerajaan negeri membeli kompaktor baru.

“Saya tidak faham kenapa sampai sekarang tidak faham. Kalau awak mahu semua kontraktor ada kompaktor, awak tahu berapa harganya?

“Kalau kita buat macam itu maksudnya hanya orang kaya saja boleh jadi kontraktor. Kenapa dulu Alam Flora pun buat sedemikian?

Ronnie menambah aduan mengenai sampah sudah berkurangan sejak pihak berkuasa tempatan mengambilalih sistem kutipan secara penuh pada Mac 2012.

Jelasnya, tindakan daripada beberapa Badan Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) khususnya Yayasan Amal turut membantu PBT dalam memantau kutipan di kawasan setempat daripada sebarang aktiviti berunsur sabotaj.

“Masalah itu (kutipan) dapat diatasi walaupun terdapat unsur-unsur sabotaj daripada pihak yang tidak bertanggungjawab dengan menghalang lori serta mengancam pekerja untuk menggagalkan kerja-kerja kutipan sampah di negeri ini.

“Selain itu, tindakan melonggokkan sampah juga dilakukan sejurus selepas kutipan rutin dilakukan oleh pihak kontraktor untuk tatapan media,” katanya.

Sumber: Selangorku

0 comments:

top