SHAH ALAM 14 JUN : Laporan yang digunakan untuk justifikasikan projek mega Langat 2 bagi memindah air mentah dari Pahang ke Selangor, tidak tepat and mengandungi kelemahan.

Malah laporan itu, Kajian Sumber Air Negara 2000 (NWRS2000), tidak mencerminkan tahap penggunaan air sebenar di Selangor dan didakwa cuba memperbesarkan tahap permintaan air bagi mewajarkan projek berharga RM 6 billion itu.

Menurut Dr Lee Jin dari pertubuhan Coalition for Sustainable Water Management (CSWM) statistik permintaan air di Selangor yang dikeluarkan oleh Kerajaan Pusat ini jauh tersasar dari realiti sebenar.

“Kajian NWRS menunjukkan beberapa kelemahan seperti angka bagi permintaan air perkapita sengaja ditambah.

“Kaedah untuk menganggar permintaan alam industri air dan pertumbuhan ekonomi turut menampakkan kecacatan.

“Ia sengaja dilakukan untuk meningkatkan keraguan terhadap daya maju perancangan Negeri Selangor untuk ambil alih pengurusan air dan cubaan mewajarkan projek pemindahan Air Mentah Pahang-selangor.

“Pada tahun 2009, CWSM menjalankan analisis laporan NWRS 2000 kerana Pakatan Rakyat tidak percaya anggaran permintaan air yang digunakan untuk mewajarkan pemindahan air dari Pahang ke Selangor,” ujar Dr Lee Jin dalam kertas kerjanya yang dibentangkan di Forum Air Selangor baru baru ini.

Kerajaan Pusat sendang mendesak Selangor untuk meluluskan projek Langat 2 kerana ia mendakwa Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya akan mengalami masalah bekalan air pada masa akan datang.

Manakala Kerajaan Selangor berpendirian projek tersebut terlalu mahal dan tidak diperlukan kerana Selangor mempunyai kebolehan untuk membekalkan air dengan cukup jika industri air distruktur semula.

Malah Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim pernah berkata harga air akan melonjak sebanyak 100 peratus jika Langat 2 dibina. Manakala penstrukturan semula lebih menjimatkan dan harga air tidak akan naik lebih dari 12 peratus.

Forum yang dihadiri kira-kira 200 jemputan itu memperlihatkan sebanyak sembilan kertas kerja dibentangkan oleh pakar industri air dan agensi pengurusan air Selangor seperti Lembaga Urus Air Selangor (LUAS) dan Unit Perancang Ekonomi Negeri (UPEN).

Forum itu bertujuan membincangkan isu-isu berkaitan penyusunan semula industri air di selangor seperti yang termaktub dalam Akta Industri Perkhidmatan Air 2006 (WSIA).

Turut hadir Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, MP Klang Charles Santiago, MP Petaling Jaya Utara Tony Pua, MP Kuala Selangor Dr Dzulkefly Ahmad dan Exco Selangor Dr Xavier Jayakumar.


Sumber: Selangorku

0 comments:

top