Bantuan Pekerjaan Untuk Belia Masyarakat Ladang

BESTARI JAYA,1 MEI : Ketua Komuniti Masyarakat Ladang-ladang di negeri ini diseru agar mengemaskini data berkenaan belia masyarakat India yang tidak mempunyai pekerjaan agar pelan tindakan susulan dapat diambil bagi membantu mereka mendapatkan pekerjaan.

Menteri Besar,Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata ianya adalah bagi menempatkan belia-belia masyarakat India yang tidak mempunyai pekerjaan diberi latihan teknikal yang bersesuaian di institusi kemahiran yang ada.

“Kita mahu semua belia di kawasan ladang-ladang yang tidak mempunyai pekerjaan yang tetap akan diusahakan pembangunan kerjaya mereka.
"Mereka akan ditempatkan ke institusi kemahiran yang tertentu bagi meningkatkan tahap kemahiran mereka supaya mereka mendapat pekerjaan yang lebih baik,” kata Abdul Khalid semasa Program Pesta Hari Pekerja bagi Pekerja-Pekerja Ladang di Daerah Kuala Selangor.

Program itu adalah anjuran Exco Pekerja Ladang Kerajaan Negeri dengan kerjasama Pusat Khidmat DUN Permatang.

Turut hadir dalam majlis itu, Pengerusi Tetap Jawatankuasa Kesihatan,Pekerja Ladang,Kemiskinan Dan Kerajaan Prihatin , Dr A. Xavier Jayakumar, dan Penyelaras DUN Permatang, Yahya Sahri.

Abdul Khalid berkata kerajaan negeri juga sudah melancarkan Program Mikrokredit Untuk Wanita-Wanita Ladang bagi membangunkan ekonomi keluarga  dengan mempunyai sumber pendapatan yang lebih baik.

“Tujuan program itu adalah untuk memberikan sokongan kewangan kepada keluarga wanita ladang bagi meningkatkan pendapatan mereka,” katanya.

Menurut Abdul Khalid sejak Pakatan Rakyat mentadbir Selangor,sebanyak RM4 juta diperuntukkan kepada pembangunan Sekolah-Sekolah Tamil di mana hal itu tidak diberi perhatian oleh kerajaan Barisan Nasional sebelum ini.

” Sudah lebih daripada RM16 juta telah diperuntukkan dan juga dalam kerajaan negeri sentiasa mencari jalan sekolah-sekolah Tamil yang berpotensi agar dapat diperbesarkan atau dibuat disatu kawasan yang lebih membangun dan sesuai,” katanya.

Dalam majlis itu juga seramai kira-kira 80 orang pekerja ladang warga emas daripada daerah Kuala Selangor diraikan dan beri penghargaan atas pengorbanan dan jasa mereka.

Sementara itu, Dr Xavier berkata masyarakat warga India khususnya pekerja ladang diseru agar meneruskan sokongan terhadap kerajaan negeri Selangor Pakatan Rakyat yang membela kebajikan pekerja ladang di negeri ini.

“Untuk terus menyatakan sokongan terhadap kerajaan negeri Selangor dalam agenda Selangorku untuk terus meningkatkan pembangunan ekonomi dan membasmi kemiskinan serta menaiktaraf kebajikan penduduk ladang yang tidak mampu dilaksanakan oleh kerajaan Barisan Nasional,” katanya.


Sumber: Selangorku

0 comments:

top