SHAH ALAM, 6 APR : Anak syarikat milik Menteri Besar Incorporated (MBI), Selangor State Investment Centre (SSIC) berjaya meningkatkan ekonomi dengan hasil pelaburan meningkat daripada 8 billion kepada 35 billion pada tahun 2011.

Nilai tersebut telah menjadikan Selangor sebagai negeri penyumbang pelaburan terbesar di Malaysia.

Sehubungan itu, SSIC ditugaskan untuk menarik pelabur untuk melabur di pelbagai sektor di Selangor seperti
sektor elektrik dan elektronik, getah, kayu, pengangkutan dan lain-lain sektor.

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, kebanyakan pelaburan di Selangor adalah untuk pelaburan eksport di serata dunia.

Abdul Khalid turut memberitahu, 80% daripada keluaran eksport negeri Selangor digunakan oleh serata dunia.

Malah, menurut beliau, pelaburan di Selangor telah sampai ke peringkat matang kerana pelaburan yang bertambah setiap tahun.

“Kerajaan Negeri pada tahun 2008 mempunyai simpanan tunai sebanyak 400 juta dan pada tahun 2011 direkodkan simpanan tunai kerajaan meningkat menjadi RM1.9 billion.” jelas Abdul Khalid.

Ini adalah hasil daripada sistem pelaburan yang dikendalikan oleh SSIC dan telah mendatangkan kejayaan buat rakyat dan Kerajaan Negeri,” ujar Abdul Khalid ketika memberi ucapan pembukaan sempena majlis minum petang bagi meraikan lawatan rasmi mantan Menteri Koperasi Indonesia di Hotel Concorde Shah Alam hari ini.

Sementara itu, Abdul Khalid hadir bersama barisan Exco-Exco Selangor yang menggotai SSIC bagi meraikan lawatan rasmi mantan Menteri Koperasi Indonesia, Bapak Adi Sasono dan rombongan di majlis minum petang di Hotel Concorde Shah Alam.


Sumber: Selangorku.com

0 comments:

top