SHAH ALAM, 9 NOVEMBER : Kerajaan Selangor memberikan tumpuan kepada masyarakat luar bandar dalam usaha membasmi kemiskinan dan membantu meningkatkan taraf kehidupan.

Untuk basmi kemiskinan kerajaan negeri memperuntukkan sebanyak RM2 juta manakala  RM2.2 juta untuk program pembangunan ekonomi petani, nelayan dan penternak dan RM500,000 untuk kebajikan golongan ini.

Selain itu, Program Pembangunan Pekerja Ladang mendapat peruntukan sebanyak RM300,000.

Sejumlah  RM4.7 juta pula untuk pembangunan produk pelancongan seperti kraf tangan dan RM2 juta untuk industri kampung.

Untuk pembangunan sosial, sebanyak  RM4 juta  diperuntukkan untuk Program Kerajaan Prihatin yang melibatkan kos tambahan bina baru dan baik pulih rumah keluarga miskin, bantuan bencana alam, bekalan makanan asasi, penyelenggaraan rumah PPRT, baik pulih lif rumah kos rendah dan penyerahan kunci pemilikan rumah.

Kerajaan juga memperuntukkan sejumlah RM4 juta untuk memasang CCTV di kawasan strategik dengan pencahayaan yang baik untuk tujuan peningkatn keselamatan dan pencegahan jenayah.

Manakala RM1 juta pula diperuntukkan untuk pembangunan perpustakaan desa dan daerah di Klang serta Tanjung Karang.

Selain itu, sebanyak RM500,000 untuk membaiki dewan orang ramai, RM5 juta untuk Program Peningkatan Kualiti Hidup Rakyat selain peruntukkan untuk Penggerak Pembangunan Luar Bandar sebanyak RM22 juta.


Sumber: Selangorkini

0 comments:

top