SHAH ALAM, 9 NOVEMBER : Sebanyak 50 peratus hutang berjumlah RM90 juta kepada Alam Flora telah berjaya diselesaikan semua Pihak berkuasa Tempatan (PBT) di Selangor sehingga 3 Oktober.

Exco Jawatankuasa Tetap Kerajaan Tempatan, Kajian dan Penyelidikan, Ronnie Liu ketika menjawab soalan Adun Sungai Pelek,Yap Ee Wah berhubung jumlah tunggakan hutang yang belum dijelaskan kepada Alam Flora berkata, pembayaran hutang akan diteruskan sehingga selesai.

“Mengikut rekod, tunggakan PBT kepada Alam Flora berjumlah RM90 juta. Semua PBT masing-masing mengambil langkah membayar hutang dan sehingga 3 Oktober, sebanyak 50 peratus telah dibayar oleh PBT kepada Alam Flora.

“Usaha untuk membayar akan diteruskan dan dalam masa yang sama Alam Flora juga berhutang kepada PBT. Mereka membeli peralatan dan sebagainya tapi masih tidak menjelaskan hutang,” katanya.



Jelas beliau, sepanjang pengambilalihan pengurusan sisa pepejal mendapat reaksi yang positif dari pihak PBT dan penambahbaikan akan diteruskan dari semasa ke semasa.

“Pihak MBSA menyatakan, melalui perkhidmatan ini, pihak PBT dapat memantau secara terus dan aduan dapat dikurangkan. Majlus Perbandaran Ampang Jaya, MPAJ berkata, keberkasanan perkara ini dapat memudahkan sebarang bantuan dan tindakan percegahan.

“Majlis Perbandaran Klang, MPK pula telah menambah tempoh kutipan sampah dari 3 hari kepada 4 hari untuk perumahan dan sementara untuk komersil, dahulunya sehari sekali telah ditambah menjadi dua kali sehari. Secara keseluruhannya dalam kawalan yang baik dan akan terus diperbaiki,” katanya.

Beliau menambah, kerajaan negeri tidak akan campur tangan berhubung isu status pekerja yang bernaung di bawah Alam Flora.

Katanya, kerajaan negeri menasihatkan PBT supaya menyerap semua pekerja dibawah Alam Flora dan setakat ini tidak ada sebarang kontraktor yang dipecat sehingga tempoh transisi yang berakhir pada 31 Disember 2011.

Sumber: Selangorkini

0 comments:

top