22,234 Unit Rumah Kos Rendah Untuk Rakyat

SHAH ALAM, 17 NOV : Impian memiliki kediaman sendiri oleh golongan berpendapatan rendah di negeri Selangor adalah terjamin dengan usaha-usaha yang dilakukan kerajaan negeri bagi memenuhi kehendak rakyat yang berbeza kemampuan.

EXCO Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan, Iskandar Abdul Samad turut menjelaskan bahawa ketika ini, terdapat 3,317 unit rumah kos rendah sedang dalam pembinaan sementara 10,338 unit rumah kos rendah dalam proses pemulihan akibat terbengkalai sebelum ini.

Kerajaan juga meluluskan 8,579 unit rumah kos rendah untuk dibina menjadikan kesemua jumlah rumah kos rendah yang akan siap dibina adalah sebanyak 22,234 unit.

Secara terperincinya, sebanyak 980 unit PPR Kg. Baru HICOM di Seksyen 26, Shah Alam dan 396 adalah unit kosong, PPR Taman Tasik Teratai di Serendah dengan 300 unit dan 215 unit kosong, PPR Kota Damansara dengan 1,152 unit dan 293 unit kosong serta PPR Taman Putra Damai di Lembah Subang dengan 3,004 unit dan 488 unit kosong.

Selain itu, nilai sewa rumah bagi mereka yang berpendapatan RM1,500 sebulan atau yang mempunyai tanggungan ramai yang pernah dinaikkan oleh Kerajaan Barisan Nasional pada Jun 2007 juga telah diturunkan.

"Mereka yang berhak menyewa rumah PPR tidak perlu membayar deposit sekaligus dan bagi yang berpendapatan rendah, deposit boleh dibayar secara ansuran.

"Kerajaan Negeri juga di dalam peringkat akhir rundingan untuk menyediakan pinjaman perumahan di bawah skim pinjaman khas bagi mereka yang tidak mempunyai slip gaji contohnya mereka yang bekerja sendiri," Iskandar memberitahu sidang DUN.

Skim ini dinikmati oleh bekas peneroka bandar Kg. Rimba Jaya dahulu dan akan diperluaskan lagi selepas ini

Sumber: TVSNEWS

0 comments:

top