Saratok, Sarawak, 18 April 2011 - Ahli Exco Kerajaan Negeri Selangor mengesa kerajaan Negeri Selangor untuk memperuntukan sejumlah dana yang mencukupi bagi membaikpulih atau bina baru  bangunan asrama (hostel) di Sekolah Rendah St. Peter, di pekan Saratok, Sarawak demi kepentingan murid-murid yang menetap di asrama tersebut.

Dr Xavier telah meluangkan masa melawat bangunan asarama tersebut semasa meninjau pusat pembuangan undi Dun N.34 Krian yang ditempatkan di sekolah tersebut.

Bangunan asrama tersebut diperbuat separuh batu di tingkat bawah dan menggunakan kayu dan berdindingkan papan di tingkat atasnya.

Dilaporkan ianya telah dibina kira-kira 30 tahun yang lalu. Ianya telah menjalani kerja-kerja baikpulih terakhir oleh Kementerian Pelajaran pada tahun 2001.

Bangunan  tersebut berada dalam keadaan uzur dan daif dan menempatkan 30 orang murid-murid yang berusia antara 7-12 tahun dari keluarga miskin masyarakat Iban dari rumahpanjang-rumahpanjang  pendalaman di sekitar daerah tersebut.


Ujar Dr Xavier lagi, keadaan bangunan yang tidak selesa ini akan menjejaskan konsentrasi pembelajaran murid-murid yang menetap di asrama tersebut.

Tegas beliau lagi Kerajaan Sarawak sewajarnya prihatin terhadap pencapaian  pendidikan pelajar- pelajar tempatan lebih-lebih lagi masyarakat Iban yang rata-ratanya berada di bawah tahap kemiskinan bagi membolehkan mereka keluar dari kitaran kemiskinan.

Dr. Xavier Jayakumar, Exco Negeri Selangor yang menerajui potfolio pembasmian kemiskinan Negeri Selangor , mengatakan bahawa beliau telah memaklumkan perkara ini kepada Ali Biju calon Keadilan yang baru memenangi Dun N.34 Krian dalam PRN ke 10 Sarawak beberapa hari yang lalu.

Sekolah berkenaan terletak di dalam Dun Krian.

Ali menegaskan bahawa beliau akan membangkitkan hal ini dalam sidang Dun Sarawak dalam masa terdekat.   Beliau juga akan menulis kepada Kementerian Pelajaran untuk tindakan seterusnya.









0 comments:

top