SHAH ALAM, 5 Feb – Ahli Dewan Undangan Negeri Sri Muda, Shuhaimi Shafiei menjelaskan polis tidak  seharusnya memberi amaran dan menghalang orang ramai memberi sokongan kepadanya Isnin ini.

Ini kerana  perhimpunan yang bakal diadakan itu dibuat secara aman jika tiada gangguan dari pihak tertentu.

Shuhaimi berkata demikian ketika dihubungi Selangor Kini hari ini berhubung kenyataan  polis yang memberi amaran dan meminta orang ramai tidak mengadakan perhimpunan bagi menyatakan sokongan kepada Shuhaimi.

ADUN Sri Muda itu menghadapi pertuduhan di Mahkamah Sesyen tersebut ekoran kenyataan yang dibuat dalam blognya yang didakwa menghina Sultan Selangor.

“Tugas utama dia membanteras jenayah jadi tumpukan dan fokus kepada perkara-perkara yang boleh memberi keselesaan kepada rakyat…orang nak berkumpul ini mengikut perlembagaan persekutuan perkara sepuluh kurungan satu benda ini menjadi hak rakyat,” katanya.


Shuhaimi seterusnya berkata polis seharusnya bertindak adil dan tidak menyebelahi pihak tertentu yang mempunyai kepentingan politik.

“Kalau polis nak larang benda tu…kenapa pada 24 haribulan waktu GAPS, Perkasa orang Umno berkumpul di Dataran Shah Alam  tu siap mereka iring lagi sampai ke SUK, kenapa ada double standard…sudah-sudahlah,” jelasnya.

Shuhaimi berkata, polis diminta tidak menimbulkan kebencian rakyat terhadap pihak berkuasa itu berikutan tindakan pilih bulu mereka.

Dalam laporan akhbar hari ini, polis menyatakan akan bertindak terhadap pihak yang cuba mencetuskan ketegangan dan terbabit dalam perhimpunan haram di hadapan Mahkamah Sesyen.

Ketua Polis Selangor, Datuk Tun Hisan Tun Hamzah berkata semua pihak diharap menghormati undang-undang dengan tidak menyertai perhimpuan tersebut.

Pihaknya memberi amaran untuk mengambil tindakan tegas dan tidak teragak-agak untuk bertindak jika berrlaku keadaan kacau bilau di mahkamah nanti.


Sumber: Selangorkini

0 comments:

top