SHAH ALAM 1 MEI: Cadangan pindaan tiga akta berkaitan pekerja yang dijangka dibentang di Dewan Rakyat Julai ini, bakal membawa mudarat  kepada golongan buruh di negara, sebaliknya hanya menguntungkan syarikat multinasional.

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim yang juga bekas Ketua Eksekufif Kumpulan Gutrie Berhad, berkata pelaksanaan akta berkenaan, jika dilulus menyebabkan golongan buruh  cuma diberi status pekerja skim kontrak jangka panjang.

Sebelum ini, Menteri Sumber Manusia, Datuk S. Subramaniam mencadangkan  pindaan drastik kepada Akta Pekerjaan 1955, Akta Perhubungan Perusahaan 1967 dan Akta Kesatuan Sekerja 1959.

Ketiga-tiga cadangan pindaan ini dijadual dibentang pada sidang Dewan Rakyat Julai ini untuk kelulusan.

Khalid menganggap kelulusan pindaan ini membawa mudarat paling buruk dalam tempoh 40 tahun akta berkenaan diperkenal berikutan  jaminan pekerjaan kepada beribu-ribu pekerja bakal terhakis sama sekali.

Beliau berkata demikian depan kira-kira 1,000 aktivis kesatuan sekerja di negara ini pada sambutan hari pekerja dan Pertukaran Nama Jalan Barat kepada Jalan Dr. V David.

Dalam pada itu, beliau berkata kerajaan negeri berhasrat memahat  nama pejuang hak pekerja, Dr.  V David pada satu jalan yang akan ditetapkan kemudian  oleh Majlis Bandaran Petaling Jaya.

Mengikut cadangan pindaan akta ini, seseorang pekerja berkhidmat lebih dari 10 tahun sebagai pekerja kontrak  tidak layak memperoleh sebarang remedi jika  dipecat.

Sekalipun pindaan ini menafikan hak pekerja tanpa mengambil kira tahap gaji dan tempoh perkhidmatan termasuk golongan pekerja dalam tempoh percubaan dan pekerja kontrak.

Khalid juga mempersoal penafian hak pelindungan, tiada cuti pada Ahad bersama keluarga, golongan wanita bekerja malam dan kegagalan kerajaan membuat penetapan gaji minimum.

Beliau menegaskan pekerja adalah tunjang pembangunan ekonomi negara dan kerajaan tidak boleh menidakkan hak asasi pekerja dan bimbang penafian sedemikian hanya membantutkan pembangunan ekonomi negara pada masa depan.

Menteri Besar itu turut menggesa agar pejuang seperti Dr.V David harus diiktiraf sebagai seorang pejuang hak asasi pekerja di negara ini.

“Saya lihat bagaimana pekerja sebagai satu asas pembangunan yang dapat mempertingkatkan pendapatan mereka supaya perkara asasnya bagi mereka ialah kita perlu rapatkan jurang itu dan tidak jadi seperti begini sekarang.

“Jika kerajaan tidak memandang perkara ini ke hadapan, maknanya mereka belum mengerti pembangunan masa depan,” kata Khalid.

Sumber: TVSelangor

0 comments:

top