Polis Tidak Hormat Kerajaan Negeri - Xavier



Exco Kerajaan Negeri Selangor, Xavier Jayakumar menyelar tindakan Polis Selangor yang menggunakan kekerasan sewaktu menangkap beliau bersama enam yang lain semasa berhimpun di depan pejabat SPRM pagi tadi.

Katanya, tindakan berkenaan jelas menunjukkan polis tidak hormat Kerajaan Negeri Selangor dan pegawainya.

"Ia tidak seharusnya berlaku kerana saya hanya mengawal orang ramai dan tidak melakukan apa-apa halangan. Jelas nampak polis tidak hormat Kerajaan Negeri Selangor dan pegawainya yang sedia memberikan kerjasama dengan sesiapa sahaja.

"Saya harap ia tidak akan berlaku lagi di Negeri Selangor," katanya ketika ditemui di luar IPD Shah Alam selepas dibebaskan jam 5.30 petang tadi.

Beliau ditahan Polis ketika sedang menenagkan keadaan dan memberi nasihat kepada orang ramai supaya sabar menuggu pengumuman pimpinan Pakatan Rakyat.

Mereka ditangkap pada jam 10.45 pagi tadi di bawa ke Ibu Pejabat Polis Shah Alam hanya dibebaskan tujuh jam kemudian dengan jaminan RM2000.

Bagaimanapun, ikat jamin berkenaan hanya perlu dibayar sekiranya mereka gagal hadir ke mahkamah sekiranya didakwa pada 18 Ogos ini.

Sementara itu, Ahli Parlimen Kapar S. Manikavasagam yang turut ditahan berkata tangkapan berkenaan merupakan tindakan balas dendam Ketua Polis Selangor Khalid Abu Bakar terhadap beliau.

"Ini sebenarnya balas dendam Khalid, dia bagi 2 kali peringatan, datang dan tangkap. Sebab dalam kes Kugan saya hentam Khalid, sekarang dia gunakan untuk tahan kami,"katanya.

Beliau berkata, seharusnya Polis menjalankan tugas menahan pegawai SPRM dan bukannya mereka.

"Saya pernah ditahan 2 pagi, MP ditahan sampai 2 pagi bulan lepas. Sekarang lihat apa jadi pada mereka? Ini adalah satu pembunuhan, dibunuh oleh MACC, kita akan lawan," tambahnya.

Peguam Latifah Koya menegaskan, tangkapan berkenaan merupakan satu tindakan menakut-nakutkan semua pegawai kerajaan negeri dalam menjalankan tugas.

"Ditahan 1045 pagi sehingga jam 3 petang tidak ambil kenyataan. Tidak ada Pegawai Penyiasat baritahu kenapa ditangkap dan ambil kenyhataan hanya jam 345 petang.

"Tangkap bawah Seksyen 27 tapi tidak ada asas. Tidak perlu tahan untuk ambil kenyataan, boleh suruh mereka datang dan ambil kenyataan," katanya.

Beliau berkata, cara polis menahan dan tidak memberi sebarang maklumat mengenai sebab tahanan adalah sangat tidak profesional.

Sumber Berita: tvantara.com



0 comments:

top