Mesyuarat Kesihatan Negeri Selangor

Shah Alam, 18 Mei 2009 - YB Dr. Xavier, Exco Kesihatan Negeri Selangor telah mempengerusikan mesyuarat kesihatan negeri Selangor yang diadakan hari ini di Bilik Gerakan MTES, Bangunan SSAS, Shah Alam.

Mesyuarat turut dihadiri oleh 41 orang pengarah-pengarah Pejabat Kesihatan Daerah dan pengarah-pengarah Kesihatan PBT Negeri Selangor dan beberapa orang pegawai kesihatan dari Jabatan Kesihatan Negeri Selangor.

Turut hadir ialah Dr. Rosnah Hadis, Pengarah Jabatan Kesihatan Negeri Selangor.

Antara yang dibincangkan ialah peningkatan demam denggi dan kes terbaru penularan wabak Influenza A (H1N1).

Jumlah kes denggi meningkat di 4 buah daerah iaitu daerah Petaling (3,135), Hulu Langat (2,428), Klang (1,948) dan Gombak (1,170) melibatkan 36 kes kematian semenjak Januari tahun ini.

Dr. Xavier mengatakan bahawa kerajaan negeri teleh diperuntukkan RM3 Juta bagi program-program kawalan dan pemusnahan tempat-tempat pembiakan nyamuk aedes di setiap PBT.

Manakala setakat semalam 84 notifikasi kes H1N1 adalah dibawah penyiasatan dari Hospital Sg. Buloh. Kes pertama dikesan dari seorang pelajar lelaki berumur 21 tahun yang baru pulang dari Amerika Syarikat dan dia kini ditempatkan di wad isolasi di hospital tersebut.


Dilaporkan oleh,

Abdul Razak Bin Ismail
P.A kepada Dr. Xavier Jayakumar, Exco Negeri Selangor

0 comments:

top